Monday, July 23, 2012

重温其魅 ~ Kuih Tako


老友的一通来电,让我翻开中学时期的食谱笔记。我俩不常见面,通电;但喜欢烹饪,研究美食却紧紧的把我们连续再一起。依然记得,我俩组队,一起代表圣约翰参加烹饪比赛,还领了亚军回来。回忆起往事,那画面依然清晰。

她向我要了Kuih Tako食谱,我想还是先试一试好,毕竟那食谱也十多岁了。而我们也随着岁月,喜欢甜度的尺寸也有些改变。

食谱(35个):

翡翠层:
75克    绿豆粉
720克 斑兰水
120克  糖
8粒      马蹄(切小粒)
少许    平四 (我没放,新国每得买)

椰香层:
45克    绿豆粉
360克 水
360克 椰奶 (我用Kara包装椰奶)
115克 糖
少许    盐
少许 平四 (我没放,新国每得买)


做法:
1。拌入翡翠层材料,除马蹄之外,用中火煮至浓稠及透明。
2。把翡翠糊放入以预备好的斑兰杯(马蹄粒现放入杯杯里),放至满半杯。
3。接着拌入椰香层材料,同样用中火煮至浓稠。
4。再将椰香糊放入翡翠层上,致满分。
5。冷却后再放入冰厨里。冷冷的,最好吃。

也可参考Wendy的食谱@,还有她详细解释该怎样准备
斑兰杯。谢谢!我可以走short cut咯!不必再去折斑兰杯,拍照,解说。嘻嘻!

Kuih Tako Recipe (about 35 pieces medium case)

Pandan Layer:
75g    Creen Bean Flour
720g  Pandan Juice (Pandan Water extract from Pandan leave)
120g  Sugar
A pinch of "Peng Si" (Omitted, cant get it from Singapore)
8        Water chestnuts, peeled and cut to bite-size
 
Coconut Layer:
45g    Green Bean Flour
360g  Water
360g  Coconut Milk, from Kara's packaging milk
115g  Sugar
A pinch of "Peng Si" (Omitted, cant get it from Singapore)
A pinch of Salt
 
Method:
1. Mix all pandan layer ingredients except water chestnuts, cook over medium low heat until thick and transperent.
2. Scoop over to prepared pandan casings which already ready with water chestnus.
3. Next, mix all coconut layer ingredients, cook over medium low heat till thick or well cook.
4. Scoop over to pandan layer.
5. Leave it cool at room temperature then store into fridge. Served cool.
 
Cross reference recipe from Table for 2
You may see the pandan casing preparation from Wendy's site.
 
 
 
Table for 2

1 comment: